Monday 20 June 2016

Tahun 1 dan iThink

Pernah gunakan peta pemikiran iThink dalam pengajaran anda?Salah satu topik yang sesuai diselitkan dengan peta iThink ialah topik wang.
Menarik bukan?
Tajuk: Wang
Hasil pembelajaran:
Murid berupaya menyenaraikan beberapa gabungan wang syiling dengan nilai yang sama dengan harga barang
Nama aktiviti:Berapa cara saya boleh bayar?
Nama peta:Peta buih
Bahan bantu:Kertas sebak,gambarajah wang syiling yang diletakkan dalam sekeping kertas A4,gam dan gunting

Langkah pengajaran:
1.Murid secara berkumpulan diberikan kertas sebak dan kertas yang mengandungi gambarajah syiling 5sen,10sen,20sen dan 50sen
2.Nyatakan objektif yang ingin dicapai,iaitu dalam aktiviti ini,"Berapa cara anda boleh bayar untuk sekeping karipap yang berharga 80sen"
*Buatkan tajuk tersebut dalam bentuk peta buih dengan cara yang mudah,ringkas dan menarik.
*Nilai wang boleh diubah berdasarkan tahap murid.Bagi murid LINUS nilai boleh dikecilkan.
3.Bilangan kaedah/cara adalah bergantung kepada tahap kreativiti dan kefahaman murid dalam memahami nilai wang syiling.
4.Bimbing murid untuk memaparkan hasil kerja mereka dan buat sedikit penerangan/pembentangan.
*Mungkin hasil pembentangan tidak seperti yang diharapkan,tetapi impaknya murid dapat gambaran bahawa setiap aktiviti yang dilakukan akan disusuli dengan sedikit sesi penceritaan tentang hasil kerja mereka.
Hasil terbaik

No comments:

Post a Comment