Tuesday 21 June 2016

Tahun 1 dan Koordinasi Jari

Satu perkara yang sangat menarik untuk diperhatikan ialah kemahiran murid Tahun 1 menggunakan jari jemari mereka untuk membilang. 

Jari adalah kurniaan Allah yang sentiasa berada dengan kita sepanjang masa.Pelbagai perkara yang boleh kita pelajari dengan hanya memerhatikan jari jemari tangan ini. Dengan jari,semua manusia mempunyai identiti yang unik kerana adanya cap jari.Betapa pentingnya ruas-ruas pada setiap jari yang membolehkan kita untuk membengkokkan jari.Dari aspek matematik,betapa Allah Maha Bijaksana menjadikan bilangan jari adalah sepuluh.Bilangan jari ini sememangnya sudah cukup untuk digunakan dalam pengiraan terutamanya bagi murid Tahun 1 yang baru mula untuk belajar mengira. Saya kurang bersetuju dengan kaedah lidi/palang yang murid guna untuk mengira.Bagi saya,kenapa kita tidak gunakan jari yang sudah begitu sempurna ciptaanNya dalam mengasah kemahiran membilang pada peringkat awal. Selain itu,dengan jari juga murid boleh mempelajari sifir tertentu.

Pokoknya,murid sepatutnya boleh menggunakan jari untuk membilang disamping menyebut angka dengan betul. Ini adalah kerana,ada segelintir murid yang sangat kaku apabila diminta membilang sambil menyebut bilangan jari secara berturutan. Ada yang tidak dapat mewakilkan bilangan jari dengan nombor yang guru sebutkan. Pada pandangan saya,perkara ini adalah asas kerana apabila murid mempelajari tambah,maka penggunaan jari juga memainkan peranan penting pada peringkat awal.

Oleh itu,latih latihkan jari jemari murid Tahun 1 anda!

No comments:

Post a Comment